lauantai 2. elokuuta 2014

Projekti etenee - helteistä huolimatta

 Mahtava tunne: yhdeksästä sivusta on valmiina seitsemän! Tarkoitukseni on saada kirjan sivut valmiiksi ennen keskiviikko-iltaa. Keskiviikkona aloitamme oululaisten vapaaehtoisten koskettelukirjantekijöitten yhteiset kokoontumiset ja haluan, että Mintun kirja on silloin näyttökunnossa. 
Tätä Mintun kirjaa tehdessä on tullut mieleen monet vapaaehtoiset, jotka ovat jättäneet omat koskettelukirjansa kesken. Jos kirjan tekemisessä on paljon haasteita, saattaa sen valmistaminen muiden tekemisten ja kiireiden keskellä jäädä kesken ja pois mielestäkin. Haasteet saattavat tuntua joskus liian ylivoimaisilta. Toisinaan ne taas lisäävät innostusta ja "taistelutahtoa": kyllähän minä tämän selvitän ja keksin vielä tähän ratkaisun. Minulla on tällä hetkellä tuo taistelutahto ja minulla on mahdollisuus päättää mihin aikaani käytän. Lisäksi minulla on vahvana motivaationa kuvia Mintusta, joka ei pysty katselemaan kuvakirjoja. 
Muistan miten nautimme kuvakirjojen katselemisesta ja lukemisesta omien lasten kanssa 70-luvulla. Vaikka joskus rahat olivat vähissä, lasten kirjoihin löytyi jostain rahaa. Toki silloinkin tein itse kirjoja lapsille sekä kuvia leikkaamalla ja liimaamalla että kankaista ompelemalla. Tällä vuosituhannella olen saanut lukea ja katsella lastenlasten kanssa uudenlaisia kirjoja ja heille olen voinut tehdä ikiomia kirjoja yhteisistä matkoista ja retkistä valokuvin. 
Voi olla, että lastenkirjojen tärkeyden ymmärtäminen on osa syynä myös koskettelukirjaharrastukseeni. Olen työni kautta saanut tutustua erityistukea tarvitsevien lasten ja nuorten maailmaan, jossa kirjat ovat eri syistä saavuttamattomissa. Celia-kirjasto tekee hienoa työtä kaikenlaisten kirjojen saavutettavuuden eteen. Koskettelukirjat ovat ehkä kaikkein vaikeimmin saatavia kirjoja kirjaston valikoimiin. Siksi meitä vapaaehtoisia tekijöitä tartvittaisiin lisää.
Minttu ei vielä pääse Celian asiakkaaksi. Mutta odota vielä vähän aikaa Minttu, sinun oma kirjasi valmistuu ensi viikolla :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti