perjantai 11. heinäkuuta 2014

Haasteita uimaretkikirjasta


Kirjoitin facebookin koskettelukirjaryhmäläisille, että nyt pidetään kesätaukoa, annetaan alitajunnan työskennellä ja palataan koskettelukirjojen pariin taas elokuussa. Mutta itse en malttanutkaan kauan olla tauolla. Minut on saanut liikkeelle eräs mielessäni pyörinyt kuva ja teksti facebookissa.  
Nimittäin facebookin Koskettelukirjat-ryhmän sivulle ilmestyi keväällä kuva pienestä sokeana syntyneestä Minttu-tytöstä ja tekstissä äiti kiitteli koskettelukirjojen tekijöitä arvokkaasta työstä. Minttu on vielä niin pieni, ettei ole oikeutettu lainaamaan koskettelukirjoja Celia-kirjastosta. Jo viime joulun alla mietiskelin blogissani miten saataisiin kaikille pienille sokeille lapsille edes yksi oma koskettelukirja. Tämä ajatus on edelleen mielessä ja ehkä teen sen eteen vielä jotain…
Mutta tällä hetkellä minulla on tekeillä tämän tärkeän ajatuksen herättäneelle Mintulle ikioma koskettelukirja. Minttu käy usein uimassa, joten hänelle olisi mieluinen kirja matkasta uimahalliin. Olen ollut yhteydessä Mintun äitiin useaan kertaan ja kysellyt ja kysellyt.. ja aina olen saanut hyviä vastauksia ja jopa valokuvia. Sekä vastaukset että kuvat ovat avanneet ajatuksiani ja auttaneet minua näkemään asioita uudella tavalla.

Olen tehnyt aikaisemmin jo monta erilaista koskettelukirjaa ja useita on suunniteltuna vain tekemistä vaille. Silti tällainen tietylle lapselle tarkoitettu kirja tuntuikin aluksi aika haasteelliselta. Tuli tarve tietää lapsesta monia asioita tarkemmin, että kirja tuntuisi juuri hänen omalta kirjaltaan. Yritän saamani tiedon avulla tavoittaa asiat nyt juuri Mintun kannalta. Toivottavasti onnistun. Olen tulostanut saamani Mintun kuvat. Ne ovat muistuttamassa ja inspiroimassa minua suunnitellessani ja tehdessäni kirjaa MINTUN RETKI UIMAHALLIIN.

Miten Minttu-kirjani etenee? Suurin osa materiaalista alkaa olla kasassa. Olen kiertänyt kirppareita löytääkseni tarpeeksi pienen bodyn, jossa olisi neppareita olkapäällä, puuvillaisen pipon, oikean mallisen uimapuvun. Kangaskaupoista olen etsiskellyt ”vesikangasta”, kultakalakangasta ja turvaistuinkangasta sekä sopivan värisiä sivujen pohjakankaita. Turvaistuinkangasta löysin ensin eräästä verhoiluliikkeestä, josta sain palasen ilmaiseksi. Mutta sitten löysin eräästä kangaskaupasta aivan samannäköistä ohuempaa kangasta joka muistuttaa Mintun turvaistuimen pintaa siitä otetussa valokuvassa. Poreallasta varten sain Mintun äidiltä isokuplaista kuplamuovia. Saapa nähdä saanko sen pysymään ”poreina”.  Porealtaan reunat on vielä avoin kysymys. Saunan lauteita varten minulla on kaksi vaihtoehtoa. Turvaistuinsivulle irrotin turvavyövaljaat kirpparilta muutamalla eurolla ostamastani tosi resuisesta lasten turvaistuimesta. (laitoin istuimen kirpparin roskikseen)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti